Mogelijk heb je er wel eens van gehoord: retargeting of het slim inzetten van Facebook of Instagram Ads. Of je hebt al social media advertenties ingezet en wilt de prestaties van je online campagnes verbeteren. Je komt dan al snel uit bij de tool Facebook Pixel. Wij vertellen je graag meer over de werking van deze tooling en hoe je dit het beste inzet!
Let op: sinds 2020 zijn er veel wijzigingen geweest op het toepassen van “trackingpixels” en cookies in en door browsers. De bekendste is de iOS 14 update waarmee commerciële cookies slechts 1 dag bewaard mogen blijven. De ontwikkelingen hiervan gaan erg snel. Binnenkort voegen wij een stuk toe dat verder ingaat op deze vernieuwingen.
De achtergrond van de Facebook Pixel
Advertentieplatformen op zoals Facebook en Google zijn voortdurend in ontwikkeling om hun tools zo makkelijk mogelijk in te richten voor gebruik door zoveel mogelijk mensen. Dit betekent dat je jouw eigen social media advertenties kunt lanceren zonder veel ervaring te hebben, vervolgens achterover kunt leunen en wachten op het resultaat. Toch? Zelfs als je niet zo ervaren bent en de gewone aanbevelingen van Facebook Business gebruikt ben je vast in staat om prima resultaten te krijgen.
Maar wat als deze resultaten niet zo goed zijn als verwacht?
Als jouw budget hoger ligt dan de omzet die je uit je prospects haalt? Dan gaat er toch iets mis.
Misschien denk je ‘dit platform werkt niet voor mij’ of ‘het is te duur voor mijn doelen’. Nu zijn er twee opties:
- je kunt, na slechts een korte testperiode, besluiten om te stoppen met het investeren van meer geld.
- je kunt – indien je een groot marketingbudget hebt, het werk uit te besteden aan een bureau en hun de magie laten doen.
Gelukkig is er ook een optie 3:
De Facebook Pixel inschakelen
Marketing Automation voor niet gepersonaliseerde groepen
Ik ben inmiddels gewend aan deze verhalen en heb ze al verschillende keren gehoord. Ik ben er zelfs al niet meer verbaasd door en je kunt zelf prima aan de slag met wat meer gedetailleerde uitleg. Daarom deze blog over de facebook pixel om je op weg te helpen.
Maar goed, zelfs bedrijven met een oneindig budget of inzet kunnen nog falen op social advertising gebied. Vaak is dit debet aan het feit dat er puur en alleen wordt gefocust op de bottom van de marketingfunnel: direct verkopen. En dat is vaak de reden dat het niet werkt en waarmee je geen verbazingwekkende resultaten hoeft te verwachten voor jouw eerste advertenties. De beste campagnes zijn namelijk – net als Rome – niet in één dag gebouwd. Maar kosten moeite, energie en tijd!
En daarom ga ik je helpen met het strategisch inzetten van de Facebook Pixel. Geen quick fixes of lijstjes met “tips”. Nee. Één grote growth hack die je sociale online strategie naar het volgende tijdperk brengt 🙂
Zit je er klaar voor?
Waarom je Facebook Pixel nodig hebt
Allereerst moet ik eerst even dit cruciale instrument te noemen. De Facebook Pixel is een must-have voor als je gaat adverteren op facebook of instagram. Hiervoor heb je ook een Facebook Business Manager account nodig, waarmee je advertenties (en je pagina’s) kunt beheren.
Tip: heb je nog geen business manager? Op Frankwatching vind je een ouder, maar nog steeds relevante uitleg hoe je deze aanmaakt!
De facebook pixel is net als je secretaresse die alle gegevens opslaat, bij elkaar zoekt en je aanlevert als je die wilt hebben. Hij verzamelt alle interessante gegevens van jouw website of app gebruikers zorgt dat jij er gebruik van kunt maken wanneer dat nodig is.
Hoe ziet de Facebook Pixel uit?
Als een stukje code. Zie de afbeelding van hoe precies!
Met dit stukje code kunt je bijhouden wat mensen op jouw site doen, een beeld opbouwen van wie ze zijn en vastleggen welke van hen converteren (Bijvoorbeeld een inschrijving, een aankoop, of een ander doel).
Let wel op: het gaat om een Marketing tracking cookie. Zorg dus dat je je cookie instellingen voor AVG op orde hebt!
Je pixel is dus eigenlijk als onderzoek doen naar winkelgedrag en het leren kennen van wie je typische klant is gebaseerd op de mensen die door de winkeldeur lopen. De Facebook Pixel werkt op dezelfde manier. Je verzamelt actuele gebruikersgegevens en gaat geleidelijk overeenkomsten tussen hen bepalen in de loop van de tijd.
We kunnen hier de hele dag over praten, maar ik ga mij beperken tot de belangrijkste voordelen aangezien je de FB Pixel wss wilt gebruiken:
Het tracken van je website met de pixel
Met de Facebook Pixel kunt je de activiteit op jouw website volgen. En met name voor de mensen die voor jou het belangrijkst is. Als je bijvoorbeeld een boekingswebsite hebt, wil je de reis van jouw klanten volgen en elk van deze stappen in de richting van conversie checken. Van het bekijken van de boekingspagina, tot aan het maken van een boeking (of juist niet).
Zelfs als jouw website alleen maar bedoeld is om jouw diensten te promoten, kun je nog steeds checken welke secties van je website worden bezocht, hoe lang mensen jouw promo video bekijken of wie er op jouw contactgegevens klikt. De mogelijkheden zijn oneindig 🙂
Je websitebezoekers benaderen
Retargeting is een van de meest effectieve functies. Een groot voordeel van de Pixel is dat je pixelgegevens kunt gebruiken om jouw advertenties te laten zien aan mensen die jouw website eerder hebben bezocht en/of er een specifieke actie op hebben uitgevoerd.
De meeste adverteerders gebruiken deze functie om mensen te bereiken die interesse hebben getoond in een bepaald product, dienst of contactpagina, maar niet hebben besloten om tot conversie over te gaan. Met “Pixel” richt je jouw advertenties zo in dat je bezoekers beter kunt overtuigen om weer terug te keren naar jouw site om de conversie af te ronden. Zie je de link met de online marketing funnel?
Targeting van je bestaande klanten
Tevens kun je ook je bestaande klanten bereiken en proberen een recurring verkoop te doen.
Laat ik als voorbeeld nemen dat je online boeken verkoopt. En je wilt dat je gebruikers in je bestand hebt die eerder een zelfontwikkelingsboek (zoals Rich Dad, Poor Dad – een aanrader!) hebben gekocht. Nu komt er een release van zijn nieuwe boek (van zijn opvolger dan?). Door de facebook pixel te gebruiken kun je advertenties aan de kopers van het eerdere boek laten zien en ze zo de nieuwe release aan te bieden!
Je begrijpt vast dat de kans dat die mensen dit boek gaan kopen veel groter is dan wanneer je jouw advertenties aan een algemene interesse zou laten zien. Magie of Logica?
Nog twee populaire manieren om zo’n targeting in te zetten zijn cross-selling en upselling. Bij de eerste biedt je bijvoorbeeld een aanvullend product aan degene die een bepaald product eerder heeft gekocht (denk aan een baardtrimmer en nu wil je vervangende scheermesjes aanbieden). De tweede manier (upsell) gebruik je om jouw huidige klant te verleiden om iets van een hogere prijs te kopen. Stel je hebt een gratis en betaald platform (zoals deze recepten en weekmenu community). Je wilt graag dat je gebruikers een betaald (of zelfs duurder) abonnement nemen. Met de pixel kun je precies weten wie je moet targeten.
Het verbeteren van de levering van je facebook advertenties
Ook dit is een cruciaal voordeel. Zodra jouw Pixel meer en meer gegevens verzamelt, begrijpt het Facebook algoritme jouw klanten beter. Het begint overeenkomsten tussen hen te zien. Deze wordt vervolgens vergeleken (geëxtrapoleerd zoals dat mooi heet) en op basis van alle Facebook-gebruikersdata is het in staat om te voorspellen voor wie het de moeite waard is om te adverteren.
Een makkelijke voorstelling is een tv-commercial. Wanneer is de laatste keer dat je een irrelevant product zag dat totaal niet bij je paste? Een commercial koop je in voor een bepaald kanaal, ongeacht het gebruikers of buyer persona. Met slimme digitale tools zoals de Facebook Pixel, kun je je publiek zelf kiezen en er zeker van zijn dat jouw advertenties getoond worden waar ze moeten worden getoond. Plus: naarmate je meer gegevens verzamelt, verbetert de effectiviteit van jouw advertenties.
Last but not least – de Pixel is een gratis tool. Net zoals je de Facebook Business Manager zonder kosten kunt gebruiken, zo kun je de pixel op jouw site implementeren. Er is echt geen argument om deze tool niet te gebruiken om jouw campagnes te optimaliseren.
Conclusie: De Facebook Pixel zorgt voor de nodige data en analytics die je wilt gebruiken om je marketing écht goed te doen.
Hoe de Facebook Pixel werkt
Nu je weet waarom je de Facebook Pixel moet implementeren, ga ik snel uitleggen hoe deze werkt.
Stel je voor dat je een bedrijf hebt dat pillen tegen corona verkoopt. Je hebt een geheime formule die je pillen super effectief maakt, en je wilt geld verdienen door ze te verkopen. Je start met Facebook en besluit te gaan adverteren met het “doel” conversie op jouw site. Seems legit, toch?
Rekening houdend met het feit dat dit jouw eerste betaalde advertentie op Facebook is en jouw Pixel niet in staat was om veel gegevens van je klanten of websitebezoekers te verzamelen, kun je alleen maar hopen op een gemiddeld resultaat. En nu komt het addertje: dat komt omdat Facebook het prima vindt dat je een conversie campagne op wilt zetten, zelfs als je een nieuwe adverteerder bent.
Facebook wil graag geld verdienen (je verwacht het niet..) en zal jou zeker niet weigeren als adverteerder, bijvoorbeeld vanwege een gebrek aan klantgegevens.
Nee, Facebook zal de gegevens gebruiken die het tot nu toe van alle gebruikers heeft verzameld. Afhankelijk van jouw doelgroep, zal het je advertenties laten zien aan mensen wiens gedrag in het verleden interesse toonde in het kopen van medicijnen. En het kan werken! Zelfs op dit basisniveau kunnen jouw advertenties nog steeds goed presteren. Maar wij willen dat ze nóg beter gaan presteren! Het gaat namelijk om jouw euro’s, of ROI in marketingtermen. Als ondernemer snap ik goed dat je waar wilt voor je geld 😉
De techniek achter de pixel
Nu is het moment om de manier waarop Facebook gegevens verzamelt te verduidelijken…
Als je namelijk bent ingelogd op Facebook met dezelfde internetbrowser die je gebruikt om websites te bezoeken, dan volgt Facebook jouw gedrag op alle sites waar een Facebook Pixel staat. Freaky right? Maar marketingtechnisch heel slim.
Het Facebook-algoritme komt overeen met al je activiteiten op je Facebook-account. De stille kracht achter dit alles? cookies.
Dus, als je sites bezoekt die gerelateerd zijn aan kinderwagens, registreert Facebook jouw gedrag en voegt het toe aan de gegevens. Het zou je dan beschouwen als een toekomstige ouder of iemand die een baby heeft. Hoe meer babygerelateerde websites je bezoekt op het internet, hoe groter de kans is dat het algoritme je ziet als een gebruiker die het waard is om advertenties te tonen die gericht zijn op nieuwe ouders.
Bovendien, als je regelmatige online shopt op verschillende sites (of grote sites als bol.com of Amazon) dan beschouwt Facebook je waarschijnlijk als een ‘betrokken shopper’ – een van de targeting opties beschikbaar op Facebook Ads.
Ook jouw gegevens doen ertoe!
Vergeet daarom ook niet de gegevens die je zelf op je Facebook profiel invult. De pagina’s die je leuk vindt en al je activiteiten (zoals het liken van berichten of het delen ervan) worden ook bijgehouden – Facebook gebruikt dit als bron zodat ze een beeld opbouwen van wie je bent )in commerciële zin).
Als laatste laat Facebook ook een portie data science en AI los op hun data. Facebook is als sinds 2017 begonnen met het diepgaand analyseren van ons gedrag. Zelfs als je even gestopt bent om een advertentie te bekijken, zal het Facebook algoritme je behandelen als potentieel geïnteresseerd. En jij maar denken dat je zo slim was om niet te klikken!
Alles samennemend: de pixel weet alles
Al deze factoren samen worden samengevoegd tot één grote database van onze activiteit. Van een omvang die we ons nauwelijks kunnen voorstellen. En juist dat maakt platforms zoals Facebook tot een geweldig advertentiekanaal met een zéér hoge precisie. Een van de redenen dat steeds meer adverteerders gebruik maken van de mogelijkheden van Facebook Ads. Het rendement is door de precisie (en de pixel) dus vaak zeer hoog!
Concrete voorbeelden van het inzetten van de pixel
Nog even terug naar dat scenario met de coronapillen. Stel je voor dat je een gewone Facebook-gebruiker bent die, iedere keer als er weer een opleving van het virus is, besluit om een paar pillen te kopen. Eventueel ná het zien van advertenties op Facebook of Instagram. Je hebt alleen nog nooit last gehad van de griep in het algemeen. Iets dat veel lijkt op het coronavirus. Maar gewoon van het feit dat je coronapillen hebt gekocht in het verleden, kan het Facebook-algoritme bepalen om je griep-pillen te laten zien.
Één simpele waarheid is echter belangrijk: alle consumenten zijn anders. Daarom is het belangrijk om niet alleen relevante doelgroepen te targeten, maar ook irrelevante doelgroepen uit te sluiten.
Als je wilt dat Facebook betere potentiële klanten vindt, moet je de almachtige Pixel eerst voeden met de gegevens van jouw huidige klanten en websitebezoekers.. Bijvoorbeeld met een campagne gericht op de top van de marketingfunnel om de Pixel mensen te laten vinden die echt geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product of dienst.
Hoe meer gegevens je in dit stadium verzamelt, hoe beter elke verdere campagne zal zijn. Facebook kan dan nauwkeuriger bepalen wie de juiste persoon is om jouw advertenties te laten zien. Maar alles begint met het helpen van het Facebook-algoritme om te begrijpen wie jouw klanten zijn (of zouden kunnen zijn).
Conclusie:
Wees er op tijd bij! Als je overweegt om met advertenties op Facebook aan de slag te gaan, probeer dan de Facebook pixel op jouw site wat eerder te implementeren. Hoe eerder, hoe beter. En tevens: hoe meer verkeer je hebt, hoe sneller de pixel leert!
De Facebook Pixel installeren
Maar nu even serieus: je bent overtuigd van mijn verhaal! Je wilt aan de slag, en de kracht van Facebook en Instagram ontdekken door de pixel te gebruiken. Cool!
Dan zul je echter eerst de Pixel moeten installeren. Gelukkig hoeft dit niet heel moeilijk te zijn. Met de meeste CMSystemen heb je dit zo gefikst. Heb je echter een custom website? Dan is het wat lastiger. Er zijn in short drie opties om uit te kiezen:
- Zelf de code plaatsen op je website. Maak dan gebruik van je webbouwer en plaats de code in de <head> van je website. Of gebruik een plugin voor WordPress die dit fikst.
- Je maakt gebruik van een type website die een automatische plaatsing ondersteunt. Een voorbeeld is Shopify.
- De derde (en beste) optie is het gebruik maken van Tag Manager. Van die tool word ik blij, omdat het je veel flexibiliteit geeft (in zowel metingen als AVG). Let wel op: Facebook heeft een automatische integratie, maar handmatig is vaak secuurder.
Er zijn tal van websites die uitleggen hoe je Facebook Pixel kunt plaatsen. Daarom ga ik dit niet in detail uitleggen. Ik kan het wel even voor je Googlen. Daarnaast ben ik vooral fan van de handmatige Tag Manager methode. Deze is niet heel toegankelijk voor iedereen helaas.
Een goede uitleg van hoe je Facebook Pixel goed installeert via Tag Manager is MeasureSchool. Bekijk de video hieronder om te leren hoe je dit doet:
Hulp bij je Facebook Pixel?
Wil je graag geholpen worden om je facebook of instagram campagnes optimaal te laten lopen? Of gewoon technische hulp bij het goed installeren? Het team van FreelanceCrew helpt je graag verder om dit perfect te krijgen. Neem gerust contact op en deel je vraagstuk. We helpen je graag spoedig verder!