Als je echt een ervaren MailChimp gebruiker bent, dan houdt je het waarschijnlijk niet bij simpel een bulk email sturen. Nu werd ik laatst gevraagd hoe je goed segmentatie toepast in het mailsysteem mailchimp, maar vooral welke toepassing je dan gebruikt in de e-maillijst.
Even een recap, dit was de vraag:
“We gebruiken nu al 2 jaar MailChimp. We willen eindelijk klantsegmenten gebruiken, maar we weten niet zeker waar te beginnen. Toen we met mailplus werkten, hadden we slechts één lijst. Nu lijkt het erop dat we de optie hebben om lijsten, groepen, tags en segmenten te maken. Als ik nu wil segmenteren, wat is dan het verschil tussen een lijst, groep, tag en segment? Is dit iets waar ik me zorgen over moet maken of wil je dit voor ons regelen? “- klant
Dit zijn eigenlijk een paar verschillende vragen. Maar laten we eerst de “technische” definitie scheiden van sommige termen die meer software-specifiek zijn (groepen, lijsten, enz.) En wat je eigenlijk wilt bereiken! (klantsegmentering).
(let wel, alle termen van Mailchimp zijn in het engels)
Lists, Groups, Segments, Tags en Merge Fields: wat is nu het verschil?
Als je wilt weten wat het verschil tussen al deze termen is, dan is het handig om dat eerst te definiëren vanuit het oogpunt van MailChimp. Overigens maken veel van de andere emailmarketing aanbieders gebruik van vergelijkbare termen, dus daarmee is dit toepasbaar op breder publiek!
Dit zijn de definities van MailChimp:
- List – Een lijst met abonnees (subscribers of inschrijvers) die zich hebben aangemeld om informatie van jou te ontvangen.
- Groups – Een categorie binnen je lijst die je abonnees onderverdeelt op basis van hun interesses en voorkeuren. Deze informatie kan verborgen worden voor inschrijvers.
- List Fields en *|MERGE|* tags – Extra (persoonlijke) informatie over je abonnees wordt opgeslagen in list fields. Net als bij groups kunnen deze gegevens worden verborgen, maar het grote voordeel is dat je ze kunt gebruiken in je emailcontent via de tag *|MERGE|*. Je kunt alles toevoegen wat je (later) wilt gebruiken.
- Tags – Dit is een “label” dat je op een groep, segment of specifiek geselecteerde abonnees kunt plakken om ze later makkelijk te selecteren & ze beter te organiseren. Een tag gebruik je dus voor intern (eigen) gebruik.
- Segments – Dit is een specifieke set abonnees van je lijst met gemeenschappelijke kwaliteiten, of op “gedrag”. Je gebruikt een segment dus achter de schermen. Segmenten kun je gebruiken om gebruikers te targeten op betrokkenheid, activiteit, interesses en nog veel meer! Er geldt wel een maximum van vijf geselecteerde filters per segment.
Dit is natuurlijk de letterlijke betekenis, en wil niet zeggen dat een bedrijf dit daadwerkelijk in de praktijk zou gebruiken. Ik heb even een voorbeeld (Instacart) genomen als voorbeeld hoe ze lijsten, groepen, segmenten en aangepaste velden kunnen gebruiken:
- Je hebt een MailChimp Account: (Voorbeeld accountnaam: Instacart) Binnen dat account heb je lijsten. (Voorbeeld lijstnamen: Instacart Nieuws, Instacart Partners, Instacart Exclusieve Shoppers)
- Als je iemand toevoegt aan deze lijst, bijvoorbeeld via een speciale actiecampagne, dan kun je een Tag toevoegen, zodat je weet dat deze persoon via die campagne komt. Dit is niet zichtbaar voor deze persoon.
- Binnen deze lijsten heb je Groepen (voorbeelden zijn bijv. interesses, zoals strategie, growth hacks of webite verbeteren. Of iets globalers als een servicegebied, zoal Seattle of Portland). Dit is op persoonsniveau.
- Binnen deze lijsten heb je Merge Fields en kunt je aangepaste velden toevoegen (voorbeelden merge field: laatste besteldatum, geboortedatum, leadstatus, etc.). Ook dit is op persoonsniveau.
- Binnen deze lijsten kunt kun je vervolgens segmenten gebruiken om abonnees op gedrag filteren (voorbeeld: abonnees die de laatste campagne hebben ontvangen, deze niet hebben geopend of een mix, zoals laatste 10 maanden niet geopend en al langer dan 1 jaar abonnee). Dit is op groepsniveau.
Redenen om Groups (en merge tags) te gebruiken i.p.v. lijsten
- Een groep is een subcategorie onder een lijst.
- Je kunt informatie verborgen houden, als je dat wilt.
- Je kunt e-mailinhoud op basis van aangepaste velden (merge fields) aanpassen met behulp van MERGE-tags – van zaken als’ Hallo <Voornaam>, etc.
- Je hoeft lijstinformatie, zoals afmelden, aangepaste velden en andere systeeminformatie – slechts 1x in te stellen.
- Als hetzelfde e-mailadres in 2 groepen staat, betaal je slechts 1x 🙂
Hoe je Mailchimp lijst in te delen en te segmenteren?
Nu de belangrijkste vraag: hoe richt je nu je account goed in zodat je kunt segmenteren?
Als snelle opfriscursus kun je als vuistregel nemen dat alle lijsten binnen je MailChimp-account onafhankelijk zijn van elkaar met hun eigen subscribergegevens, activiteiten, aangepaste velden en andere informatie. Dit doe je dus alleen als je écht een compleet andere doelgroep voor ogen hebt.
Een lijst is een groepering op het hoogste niveau. Hoewel dit misschien een geweldige plek lijkt om mensen op te splitsen, zitten er zeker nadelen aan het gebruik van meerdere lijsten:
- Je kunt geen gegevens uit verschillende lijsten delen. Als iemand zich bijvoorbeeld afmeldt, maar je meerdere lijsten heeft, ga je ze waarschijnlijk irriteren.
- Je betaalt per subscribed e-mailadres. Als je bijvoorbeeld hetzelfde e-mailadres op 2 lijsten hebt, betaal je twee keer.
Mailchimp Groepen vs. Segmenten vs. Tags
Groepen zijn vooral handig om je subscribers te categoriseren op basis van hun interesses of voorkeuren binnen een lijst. Het voordeel van groepen i.v.m. lijsten is dat je voorkomt dat je dubbel betaalt voor overlappende e-mailadressen.
Groepen kunnen worden gebruikt voor alle gegevens, maar het is het beste voor alles wat de subscriber zelf kan aangeven qua voorkeuren. Standaard zijn groepen namelijk ook zichtbaar voor de subscriber!
Praktisch voorbeeld: Subscribers kunnen na inschrijven bijv. zelf hun voorkeuren opgeven van topics die ze willen ontvangen. Jij kunt dan eenvoudig op basis van hiervan meer gepersonaliseerde informatie sturen! In mijn geval kun je aangeven of je bijv. interesse hebt in growth hacking of strategie. In Mailchimp stuur ik je alleen een artikel over growth hacking als je deze hebt aangevinkt (of vice versa)
Segmenteren door gebruik van merge fields en merge Tags
Je kunt de gegevens uit je merge fields (aangepaste velden) gebruiken om gerichte abonnee-segmenten te maken en relevante campagnes te verzenden. Dit is vooral handig bij email automation die triggert op basis van de persoonlijke kenmerken.
Praktisch voorbeeld: je hebt de verjaardag van iemand opgeslagen. Via automation kun je 1 week vooraf, én op de dag zelf automatisch een cadeautje sturen via je email automation.
Segmenteren door gebruik van Segmenten en merge fields
Bij het gebruik van segmenten, kun je alle bovenstaande informatie combineren of mixen, om zo superspecifieke “groepen” te maken in je abonneebestand. Je creëert als het ware filters om een selecte groep subscribers te maken (die automatische geüpdatet / toegevoegd worden aan het segment als ze aan de voorwaarden voldoen).
Segmenten kunnen gebaseerd zijn op groepsgegevens, subscriber gegevens (automatiseringsactiviteit, campagneactiviteit, datum toegevoegd, etc.), merge fields (naam, e-mailadres, andere aangepaste merge-fields die je hebt gemaakt) of integraties.
Praktisch voorbeeld: je maakt bijv. een zoekfilter aan voor subscribers die de afgelopen 10 mails niet hebben geopend, en die die voor 2018 besteld hebben.
Mailchimp voorbeeld van hoe ik Mailchimp aanpak in de praktijk.
Bij veel klanten voor wie ik Mailchimp heb overgenomen (en heb verbeterd), zag ik dat zij minstens 5-10 verschillende lijsten in MailChimp hadden en geen groepen. De horror voor een freelance email marketeer.
- Meestal ga ik direct het grootste deel van deze e-maillijsten samenvoegen tot één lijst en een paar groepen als ze frequente segmentering nodig hebben. Denk bijv. aan PR lijsten of een bepaalde tijdelijke campagne.
Het mooie van iedereen op één lijst te hebben, is dat je in toekomstige campagnes al de susbscriber gegevens kunt gebruiken. Lekker overzichtelijk en vooral het opzetten van je branding (bijv. formulieren) kost een hoop werk. - Vervolgens ga ik groepen aanmaken, en de nodige merge fields van informatie die we graag van de subscribers zelf willen hebben.
- Vaak sturen we direct ook een ‘update je profiel” e-mail eruit. Daarmee filteren we ook mensen die stiekem geen interesse meer hebben.
- Vervolgens verbeteren we de “aanmeldflow”, zoals aanmeldformulieren, update je profiel formulieren en welkomstmails.
- Als laatste maak ik relevante segmenten aan, op basis van alle informatie. Jij als klant kunt dan eenvoudig je mails gaan sturen naar de juiste doelgroep!
Waar kun je zelf mee beginnen nu?
Gebruik dit stappenplan om zelf al snel stappen te maken!
- Voeg je huidige lijsten samen tot de allerbelangrijkste overblijven;
- Gebruik groups om informatie op hoog niveau te ordenen.
- Maak aangepaste velden voor extra zichtbare of verborgen gegevens die je aan je inschrijvers wilt toevoegen.
- Probeer een stukje aangepaste veldgegevens in een campagne te gebruiken, bijvoorbeeld: Hoi << Voornaam >>,
- Maak een paar segmenten aan op informatie die jij relevant vindt en van toepassing zijn op je bedrijf.
Hulp bij je MailChimp inrichting?
Wil je zelf stappen maken met je emailmarketing via MailChimp? Of kun je juist een beetje hulp hierbij gebruiken? Laat het de freelance email marketeers van FreelanceCrew weten, we kunnen je snel verder helpen om je e-mail weer te structureren en vlekkeloos te lopen!