Ben jij als eigenaar van een website of als marketeer altijd op zoek naar manieren om Google Ads (vroeger AdWords) te verbeteren? Minder kosten te maken en méér rendement te behalen? Of gewoon meer leads te genereren zodat je business kan blijven bestaan of groeien? Dan laat ik je graag kennismaken met SKAG’s.
Single Keyword Ad Groups (kortweg SKAG’s) zijn een retesterke manier om je Google Ads (AdWords) account te structureren. Een soort van superman cape om je werkzaamheden zo optimaal als mogelijk uit te kunnen voeren. Klinkt goed, toch?
Er zijn voldoende redenen op het internet te vinden waarom je met SKAG’s aan de slag zou moeten. Echter is er maar 1 reden nodig waardoor je overtuigd zou moeten zijn:
Resultaat.
De afgelopen maanden, zo niet jaren, hebben we bij FreelanceCrew mooie resultaten met SKAG’s weten te boeken. Ik hoop dat je inziet dat je beter even verder kan lezen. Maar laten we even beginnen bij het begin.
Zoekwoorden versus Zoektermen.
De structuur van een account is iets waar veel marketeers vergeten rekening mee te houden. En daarin zit een essentieel verschil, wat niet zo zichtbaar is: het verschil tussen zoekwoorden en zoektermen.
Even kort het verschil uitgelegd ↴
- Zoekwoorden: binnen Google Ads kiezen we deze specifieke zoekwoorden, zodat Google onze advertenties zal triggeren wanneer relevante zoektermen door gebruikers in de zoekmachine worden ingevoerd.
- Zoektermen: Dit zijn de daadwerkelijke zinnen, woorden en kreten die gebruikers allemaal in de zoekmachine invoeren. Dus wat je vrienden/familie/oma-op-laptop daadwerkelijk typen in tegenstelling tot wat Google relevant lijkt.
Er kan een groot verschil zijn tussen wat gebruikers daadwerkelijk in de zoekbalk typen (zoekterm) en hoe relevant Google het vindt (en of het relevant genoeg is) om je advertentie te triggeren.
Zoekwoord & Zoekterm ratio
Er zijn vaak tientallen zoektermen die overeenkomen met slechts enkele zoekwoorden.
Dit noemen we de zoekwoord:zoekterm ratio. Uiteindelijk is het doel om deze zo dicht mogelijk bij 1:1 te komen, ofwel dat de zoekterm gelijk is aan het zoekwoord.
Dit omdat zoektermen bepalend zijn voor de intentie van gebruikers. Je wilt je liever richten op
daadwerkelijke zoektermen van mensen, dan op zoekwoorden die door Google zijn bepaald (het zou tof zijn als Google zoektermen zou geven.)
Vaak zie je dat er een breed zoekwoord wordt aangezet, waarbij de intentie vaak heel slecht aansluit op jouw advertentie. Resultaat: een slecht presterende campagne & account, hoge kosten, enz.
Probeer daarom de verhouding zo dicht mogelijk bij 1:1 te houden, zodat je je alleen richt op relevante zoektermen met door jou gekozen zoekwoorden.
Waar komen SKAG’s van pas?
Single Keyword Ad Groups zijn advertentiegroepen die zijn opgebouwd rond één enkel zoekwoord. Het simpele punt van SKAG’s is om je campagnes te segmenteren en zo zoektermen te isoleren. Door gebruik te maken van verschillende typen “match types” creëer je hyper relevante advertenties voor specifieke zoektermen. Uiteraard is het wel zaak dat je deze relevante advertenties dan wel schrijft ?
In tegenstelling tot dit:
Gaan je ads er meer zo uit zien:
Relevant, aansluitend op de vraag die de persoon in zijn zoekterm stelt & gebruik maken van gemene delers. Als je daarmee niet scoort?
SKAGS zelf aanmaken
Verbeter je match met de Google gebruiker en je gebruikersstatistieken, zoals bouncepercentage, sessieduur & pagina’s per sessie eenvoudig met deze techniek. Uiteindelijk zal een hogere intentie-match er voor zorgen dat personen sneller bij je macroconversie komen, zoals een aanvraag of een webshop aankoop!
Even in een stappenplan:
- Bepaal eerst je hoofd zoekwoord. Uit mijn eigen voorbeeld pak ik even “Chocolade Crêpe Recept”.
- Gebruik de volgende drie “match types” per zoekwoord, zodat je een specifieke advertentiegroep voor het zoekwoord kunt maken
a) +Chocolade+Crepe+Recept (broad modified)
b) “Chocolade Crepe Recept” (Phrase)
c) [Chocolade Crepe Recept] (Exact)
Dit kun je snel en eenvoudig met de Google Ads Editor doen overig. En mocht je goed opgelet hebben, dan heb ik “broad match” helemaal weggelaten. Waarom? Omdat deze match type vaak te veel zoektermen triggert waarvan de intentie nog verder weg ligt dan de planeet pluto. - Schrijf hyper relevante advertenties, waarbij je het volledige zoekwoord in de URL en de headline zet. Indien mogelijk maak je ook een of twee variaties op je advertentie (hoe meer, hoe beter, aldus Google).
- Chill back, relax en zie hoe relevant verkeer vanuit je nieuwe advertenties binnenstroomt. Tegen lagere kosten, en met verbeterde kwaliteitsscore!
- Vraag hulp bij het maken van SKAGs
Skags snel maken, met een creatieve twist? Dat is niet voor iedereen weggelegd. Of wil je zelfs verder gaan met een landingspagina die alle verwachtingen overtreft? Ik help je graag verder!
Om je te helpen hebben wij een Google Spreadsheet gemaakt om zelf je SKAG’s in superman tempo te creëren. Vraag hem hieronder aan. Of neem contact op als je wilt weten wat onze Crewleden voor jou kunnen doen en jouw Google Ads account.